onsdag 19 april 2017

Kylan

Måste erkänna att jag inte tog senaste veckans kyla riktigt på allvar från början och lämnade det som redan flyttat ut kvar utomhus, men när frostmorgnarna fortsätter att hänga i och termometern visar -7°C börjar jag dra öronen åt mig.


 
Somligt går det ingen nöd på alls. Tomater, klockrankor, pelargoner, gurkor och annat smått och gott, frodas i stora växthuset där jag håller minst 15°C med hjälp av vedeldad golvvärme och värmefläkt med termostat. Så fort solen tittar fram stiger temperaturen och takluckorna öppnas automatiskt. Det är en fröjd att gå runt och vattna i värmen med lite radio i bakgrunden, dra in dofterna av fuktig jord och grönska medan det haglar och blåser utanför.



Agaven som inte fick plats i växthuset längre är dock förvisad till kylan. De hann i alla fall stå ute ett tag och vänja sig innan det blev kallare och lär tåla en del, men hur mycket och hur länge?





De flesta grönsaker driver jag lite stilla i lilla växthuset och det mesta var redan avhärdat dvs har fått flytta ut dagtid och in igen på natten för att vänja sig vid svalare väder, men senaste veckan har de helt enkelt fått stanna inne och klarat sig fint. Bara att få tag över huvud gör ett par grader.




Ju mindre växthus, desto svårare att hålla jämn temperatur. Uppvärmningen går snabbare, liksom avkylningen. För att jämna ut skillnaderna något har jag fyllt ett par vattenkannor och två zinkbyttor med vatten som fungerar som värmereservoarer. 
Om du tycker marken ser konstig ut beror det på att vi grävt ur för att byta jord.




Det som inte klarar sig så bra är gyllenlacken som ändå var avhärdad och vad jag förstår ska tåla nån minusgrad. Den har helt enkelt fått en nära-döden-upplevelse och blivit röd. Det är övervintrande plantor och vi var inte kompisar i fjol heller. Efter den här pärsen kommen de nog inte att blomma förrän långt in på sommaren. Får se hur envis jag är med dem. Ett nyinköpt fotblad, tobaksplantor och Linnétagetes har också frusit. 

Kylan fortsätter och nu har jag flyttat allt i mittgången och satt tillbaka elfläkten med termostat längst in.
Läxan till nästa år är att driva de känsliga sommarblommorna i stora växthuset där jag är noggrannare med att hålla varmt.




Hur går det för dig?


Allt gott







24 kommentarer:

  1. Aj, aj, aj dina Gyllenlack. Jag har ju ett gammalt exemplar i kruka som jag vinter förvarar i garaget och det är ju ett kallgarage. Nu blir jag ju lite orolig över den nya plantan som jag satt ut, just nu har den ett lite täcke av fiberduk - men i zon 1 bor jag ju inte. Får väl se hur jag gör till hösten om jag gräver upp den och tar in eller om jag chansar. Just nu är det ett himla spring om kvällar och mornar med att täcka och täcka av.... Nu får vi hoppas att våren hittar tillbaka. Mina tomater är långt efter dina praktexemplar. Vi får se om de överlever då jag ska resa bort ett par dagar i maj - jag vet inte hur mycket jag vågar köra med kattvakterna.... Ha en bra onsdag, nu är det mot jobbet som gäller så fort jag täckt av. Kram

    SvaraRadera
  2. Två växthus fulla med odlingar är sannerligen imponerande! Trist med denna ihärdiga kyla och ditt vackra fotblad. Hoppas det orkar komma igen.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Har varit kallare hos er än hos oss. Har kupévärmare i växthuset som jag slår på när det är minus på natten. En del pelargoner har fått flytta dit. Smart med vatten som värmereservoarer. Gyllenlack har jag haft en säsong, så fina men inte lättodlade. Ser att du har trädtaklök, hur mycket kyla kan de tåla, mina är på fönsterbrädan.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Anette!
    Imponerande med alla växter. Jag har mina sådder inomhus, blir väldigt trångt när jag skall skola om flera sorter. Ställde mina senaste inköp i växthuset, däribland en Gyllenlack, får gå och kontrollera hur den mår. Hade inte heller förväntat mig att kylan skulle hålla i sig så länge, men 10 dagar till sa meteorologen på TV häromdagen. Brrr. Dotterns värmeaggregat hade lagt av, så hon blev av med en hel del tomatplantor, lite ovanliga sorter från mässan och egensådda. Inte kul.
    Ha det bra / Kram Marika

    SvaraRadera
  5. Även här nere i söder har det varit minusgrader på nätterna ett tag nu. Vi hade ju tagit ut de stora änglatrumpeterna och de har fått bo under hammockskyddet, men ser betänkligt slokörade ut! Dom är ju så tunga, att man inte gärna bär in dem igen...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Så mycket fina växter du har vi får hoppas att kylan snart släpper sitt grepp det är inte alls angenämt som vi har det nu.
    Jag har det mesta av mina sådder inomhus men en del har jag satt in i vårt växthus och där har de klarat sig bra.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  7. Ja, det är ett pyssel med växterna när det blir så här kallt! Ligger rätt lågt fortfarande med odlingar o sådder. Vi bor ju lite längre norr ut och dessutom i det kalla stråk som följer Svartån och sjön Tysslingen...
    Lycka till med varmhållningen!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Är innerligt glad att vi inte tagit ut våra fuchsior ännu, brukar ta ut dem och ha fiberduk på under nätterna men i år har vi som sagt inte gjort det :) Hoppas att dina växter klarar sig, det är ett elände när nattfrosten slår till så där oförhappandes :( Natten till idag (onsdag) slog den till på allvar hos oss också -7 på natten, fast i morse visade termometern + 22 vid halv tio så kanske den hade pajat redan i natt :) Nu får vi hoppas att det är över med nattfrosten för i vår. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  9. Det var en lite tråkig syn idag. Frostskadade löjtnanshjärtan, Anemonopsis, primulor och flera andra. Igår och inatt har jag täckt en hel del. Konstigt nog mår gyllenlacken ute bra...

    Skönt att du har två växthus :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  10. Det är bra nog för kallt här också. Inte för att jag ställt ut något än, men i växthuset har jag varit tvungen att ställa sådderna som inte längre får plats inne. Typiskt att det ska bli så många kallgrader också. Hoppas dina växter klarar sig!

    SvaraRadera
  11. Jag är imponerad av alla dina frösådder och odlingar, helt otroligt vad mycket du hunnit med. Hos mig händer det inte så mycket men det är lite frösådder på gång nu i alla fall. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  12. Ja, fy så kallt det har varit. Måste vara fantastiskt att kunna ha golvvärme i växthuset. Jag har kört för fullt med en fläkt och haft tunnor med vatten som utjämnare. Allt har klarat sig och verkar må väldigt bra. Till och med chliplantorna och då har jag ändå fem grader som lägstatemperatur.

    Ha en finfin helg!
    Linda

    SvaraRadera
  13. Här är det skydd av mörka skogen (något gott kommer det ändå av bo i skuggan...) så inget verkar ha tagit skada. Kejsarkronorna bugade ända ner till marken i en hel dag men sedan sträckte de på stjälkarna igen. Tappra kejsare!
    Jag har inget växthus, men ett litet drivhus som jag inte har tagit ut ännu. Tror att jag kan ha nytta av ditt tips med en vattenhink för att jämna ut temperaturen när volymen är så liten. Kan tänka att det hjälper att hålla en lagom luftfuktighet också. Tackar och ska testa snart ♥

    SvaraRadera
  14. Både fikon och oliver frös ihjäl! Varför skulle jag vara så snabb att få ut dom i växthuset?? Morr! ja man lär sig aldrig...eller kanske. Köpte ett nytt fikon idag och dom är ju inte billiga så kanske jag lärt mig en läxa. Detta får stå inne till midsommar hi hi!
    Ha det gott nu...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  15. Jag sådde sent i år hade inte hunnit få ut innesådderna ännu. Bara det vintersådda i växthuset ännu och det har klarat sig bra. Köpte en magnolia förra helgen och satt precis in den i mitt skjul så att den inte skall blåsa sönder i höststormen 12 m/s just nu. Hej och hå, aprilvädret i år har verkligen bjudit på alla årstiden utom kanske sommar. Ha en skön helg! /Charlotte

    SvaraRadera
  16. Verkligen trist med de här kalla nätterna som förstör så många växter. Jag har inte satt ut något än så jag har klarat mig. Tycker synd om alla som blivit drabbade.
    Kram!

    SvaraRadera
  17. Så fruktansvärt trist med ett så långvarigt bakslag i väderleken och med dina plantor som gått förlorade. Hoppas, hoppas du sluppit fler minusgrader nu och att grönsakerna och det andra i ditt "lilla" växthus klarat sig. Så många fina plantor du har och så mycket jobb. Har allt mitt (som är ganska blygsamt i jämförelse) inomhus än så länge så det är bara de växterna som bor ute året om som haft det kämpigt. En del skadat har det blivit och några nyplanterade (förra året) växter som fått ge upp. Men med tanke på att det var rejält med minus fem nätter i rad och att jag inte var ute och täckte så har det gått förvånansvärt bra.
    Hoppas dina plantor klarat sig och att du nu kan glädjas åt en i alla fall lite varmare och skönare helg.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  18. 103 sorkar! Oj, man håller sig för skratt. Bra att katten vet vad den gör. Jag hade hoppats att grannens katt Ester skulle råda bot på problemet, men hon kommer visst bara för att hälsa på kattmyntan. Min egen katt skulle inte känns igen en råtta/mus/sork om den så promenerade in genom kattluckan (en sork gjorde faktiskt det förra vintern när det var väldigt kallt och stormigt ute).

    Jag måste få fråga var du har köpt de vita småkrukorna som du har sådder i. Tycker att de ser väldigt trevliga ut :D

    Ha en fin helg!
    Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är såna som det varit julhyacinter i. Jag använder ganska många till grupper och sånt.
      /Anette

      Radera
  19. Tack för svaret. Då vet jag var jag ska leta ;) Får jag ställa en fråga till. Först trodde jag att dina tomater bodde i konservburkar av det större slaget, men nu ser jag att du har gjort jättestora tidningspapperskrukor. Hur? Blir jättenyfiken. Har tänkt den tanken - har till och med funderat på att göra krukor i papier-maché. Men det där vore ju supersmidigt när man ska skola om till baljan i växthuset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kom just på att jag glömde att svara på din fråga om tibast. Jag tog några toppskott och stack ner dem i rot it-kuber. Har inte en aning om huruvida de kommer att rota sig, men jag hoppas. Älskar tibast :D

      //Linda

      Radera
  20. Hos mig är det likadant, fast i betydligt mindre skala. Och det som klarat de första kalla nätterna har plötsligt fått för sig att det räcker nu. Men kålen och salladen mår prima.
    Nu hotas det med snöblandat regn igen ...

    SvaraRadera
  21. Ja, burra vilken kyla vi har haft!! Jag har ju mina (få) frösådder i Gullspång, se de har klarat sig, men nu längtar de ut. Vi flyttar till Evatorp under Valborg/1:a maj-helgen, jag, Zalmiak och alla växterna. Nu är vattnet i gång. Det blir lite lättare då.
    Kram

    SvaraRadera